Search engine optimisation ili optimizacija za tražilice (SEO) jedan je od ključnih elemenata omogućavanja pronalaska vaše web stranice na internetu.
„Željeli bismo biti prvi kada se upiše naš pojam na Googleu!“, česta je rečenica koju čujemo od naših klijenata. Ono što je u prvom redu iznimno bitno za shvatiti je duljina trajanja SEO procesa. Naime, instant rješenja koja vas kratkoročno mogu podići na visoka mjesta tražilice jednostavno nije način na koji radimo. Isto tako, tražilice mogu kažnjavati korisnike instant rješenja, odnosno rang vaše stranice može opasti uz velike muke za povratak.
Misao vodilja nam je organski pristup odnosno rangiranje stranice prema ključnim riječima i sadržaju koji posjedujete na web stranici. Razmislite, želite li se vraćati na određenu stranicu ako vam ista pruža česte, ažurne i vrijedne informacije? Ako je ona posjećena, brza i dostupna na mobilnim uređajima, a uz to i sigurna – velika je vjerojatno da ćete stranicu ponovno posjetiti. Iz navedenih, ali i mnogih dodatnih parametara, tražilica će ocijeniti vašu stranicu kao relevantnu i rangirati je visoko.
Tehnički zahvati na stranici kako bi ona bila prilagođena standardima i visokim ocjenama PageSpeed-a ili GTMetrics testiranja naši su zadaci. U suradnji s klijentom zajednički definiramo ključne riječi koje su važne za poslovanje, definiraju vašu tvrtku ili možda novu uslugu koju želite promovirati.
On site i off site optimizacija
Kada je riječ o SEO zahvatima, isti se mogu podijeliti na dva segmenta – on site optimizacija i off site optimizacija. Po nazivima, može se zaključiti kako prva skupina obuhvaća sve aktivnosti koje se odrađuju na domeni koju se želi optimizacijom dovesti do što boljeg položaja. Druga skupina spada pod takozvanu promociju, odnosno to su aktivnosti koje se odrađuju van domene poput backlinkova, promocije na društvenim mrežama i slično.
Za on site optimizaciju može se reći kako je to skup aktivnosti na kojoj se radi od pisanja prve linije koda. Naime, već spomenuta brzina učitavanja stranice spada pod on site optimizaciju kao i prilagodba za mobilne uređaje. Ako stranica nije responzivna i pri tome se još dugo učitava, to je u potpunoj suprotnosti od onoga što je Google naumio s Mobile first indeksiranjem.
Ipak, optimizacija koda je samo početak. SEO je daleko napredovao od vremena kada su se stranice samo punile ključnim riječima. Sada je u igri puno manjih elemenata koje čine korisničko iskustvo. No, i dalje ne treba zaboraviti na one osnove poput dobro osmišljenog naslova i opisa stranice. Zatim, tu je bitno i pravilno nazivanje slika i popunjavanje alt taga kako bi se dao opis toj slici. Treba razmisliti i o strukturi stranice, odnosno koliko se sadržaj može lagano pronaći. Jer ako Google botovi ne mogu pronaći sadržaj koji se treba rangirati, kako će tek onda korisnik koji traži rješenje ili odgovor na svoj upit?
Naravno, po objavi stranice, posao ne staje jer se optimizacija i dalje vrši na osnovi prikupljenih podataka iz primjerice Google Analyticsa koji puno pomaže u shvaćanju kako se korisnici kreću i koriste stranicu. Zatim treba paziti na kvalitetu sadržaja, postoji li duplicirani sadržaj, prirodno korištenje anchor tekst linkova, pružanje dodatnog konteksta korištenjem header tagova te mnogi drugi elementi koji se ne smiju zanemariti.
S druge strane, tražilicama treba dati do znanja kako neka stranica postoji. Tu na red dolazi off site optimizacija, odnosno promocija stranice tako da se uputi korisnika prema željenoj domeni. U to uglavnom spadaju backlinkovi koji su uvijek poželjni, ali samo ako je riječ o kvalitetnim stranicama. Kupnja jeftinih backlinkova je samo način kako zaraditi kaznu, pogotovo što je uvijek bitnija kvalitetna backlinka nego kvantiteta.
Sadržaj za korisnika, a ne za tražilicu
Promocija sadržaja putem društvenih mreža također spada u off site optimizaciju, koja nije uvijek direktna, ali ako je sadržaj popularan to može generirati backlink. Odgovaranje na pitanja gdje se u kvalitetnom odgovoru može prirodno ubaciti link prema vlastitoj stranici također može pomoći u povećavanju autoriteta. Ukratko, ako je sadržaj kvalitetan i informativan, veća je šansa kako će ga netko podijeliti.
Bitno je za naglasiti kako oba segmenta nisu nešto što se može napraviti u jednom danu, nego je to kontinuirani posao koji traži dobro osmišljenu strategiju i planiranje. Zbog toga je veoma bitno tu strategiju početi razrađivati kada se kreće i u osmišljavanje dizajna te funkcionalnosti stranice jer nije isto raditi optimizaciju za nekakvu jednostavniju stranicu ili za web trgovinu.
Kada se kaže optimizacija za tražilice, tu se podrazumijeva i sadržaj jer ako nema informacija koji odgovaraju traženom upitu, tražilice ne mogu niti prikazati Vašu stranicu među rezultatima. Tu je također važno za naglasiti kako se sadržaj uvijek piše za korisnika koji traži rješenje/odgovor/informaciju, a ne za tražilice. Ovisno o kvaliteti teksta i informacija, korisnik procjenjuje hoće li ostati na stranici ili ne.
Također, važan segment kod sadržaja je i njegova prilagodba za čitanje. Zanimljiv i informativan tekst je uvijek potrebno imati, no važno je paziti i na lakoću čitanja. Paragraf s deset redova teksta neće izgledati dobro niti lagano za pročitati na mobitelu. To može utjecati na nezadovoljstvo korisnika pa bez obzira koliko stranica bila dobro optimizirana na drugim segmentima, ako nema posjetioca jer im je stranica teška za probaviti, cijeli posao pada u vodu.