e-Građani i e-Novorođenče – digitalna Hrvatska?
27. travnja 2018.Vrijeme je za nešto drugačiji tekst na blogu. Često smo u ulozi onih kao izrađuju aplikacije i poslovne sustave, no jednako tako smo nebrojeno puta bili u poziciji podrške za određene servise (posebno državne) koje su naši klijenti koristili. Ovoga puta, naš CEO Milan Puvača donosi recenziju jednog takvog servisa.
Kada sam dobio dijete, odlučio sam što više papirologije riješiti preko Interneta. Pun optimizma, krenuo sam u korištenje nove usluge Hrvatske administracije pod imenom e-Novorođenče. Ideja, prema opisu na službenim stranicama je da novopečeni roditelji na moraju šetati od ustanove do ustanove te prijavljivati dijete. Sve bi trebalo biti s jednog mjesta. Odlično!
Servis e-Građani već sam koristio i ranije ali tek sa tokenom banke ili AAI@Edu identitetom. U ovom slučaju, potrebne su „vjerodajnice“ (odlični prijevodi u našem jeziku najviše razine jer hej – dijete se rodilo). Ukratko to znači da ćete, ukoliko nemate, nabaviti čitač kartica (cca. stotinjak kuna) i u njega umetnuti vašu osobnu iskaznicu. Pogledajte priloženu fotografiju kako to izgleda u praksi, a ukoliko se prihvaćate sličnog zadatka budite sigurni kako vaša osobna ima „čip“. Sve druge, starije verzije, jednostavno neće biti prihvaćene. Malo komplicirana realizacija, ali odlična zamisao po pitanju identifikacije građana za ove, najosjetljivije radnje.
Na stranicama sustava naći ćete detaljne upute kako cijela stvar oko čitača i pripadajućih upravljačkih programa (drivera) funkcionira te kako ćete instalirati potrebnu prateću podršku u vaš omiljeni preglednik (prema ovom iskustvu, Internet Explorer najbolje se ponašao sa certifikatima i potrebnim dodacima).
Idealna kombinacija ovog postupka je posjed e-osobne oba supružnika, no postoje varijacije ukoliko majka sama prijavi „e-dijete“ da otac posjeti matični ured (što briše potreban dolazak majke i posvećivanje oporavku nakon poroda). Majka pokreće aktivaciju prijave djeteta, a sve to nakon uspješne dostave informacije iz bolnice u Matični ured. U osobnom pretincu e-Građana majke stiže poruka kako je prijava djeteta „pending“ (na čekanju), a zatim odabirom poveznice, sustav nas vodi na ispunjavanje imena, vjeroispovijesti, statusa zaposlenja i sličnih statističkih detalja. Ovdje su već datum, vrijeme, ime i prezime djeteta uneseni, a za sve dodatne izmjene ipak ćete morati prošetati do matičnog ureda.
Nakon unosa od strane majke, isto potvrđuje otac. U mom slučaj prilikom potpisa došlo je do čudnovate greške jer sustav jednostavno nije prepoznavao osobnu iskaznicu iako sam uspješno bio prijavljen u e-Građani portalu. Nakon dan – dva, emailova i telefoniranja sa zbilja upornom i odličnom korisničkom podrškom AKD-a, stvari su profunkcionirale te sam i ja digitalno potpisao rođenje sina.
Dva dana kasnije u osobnim pretincima supruge i mene stigle su domovnica, OIB i matični list našeg sina. Ne može biti bolje budući da bi ranije, za isti postupak trebali barem jedno prijepodne u najboljem scenariju. Dokumentacija prijave na zdravstveno osiguranje došla je za još dodatna dva dana što i ne bi bio problem da u međuvremenu nismo trebali zdravstveni MBO za prijavu kod pedijatra. Također, zdravstveno osiguranje obavijestilo nas je kako moja adresa i novo-pridošlog sina nije jednaka te da je ipak potrebno doći do ureda HZZO-a gdje smo uredili svu administraciju.
Sve u svemu, ukoliko ste po naslovu mislili da ćemo imati dosta kritika ili loših komentara, moram vas razočarati. Ovo iskustvo bilo je ugodno i obećavajuće. Stoji kako je aplikacija e-Građanin u stalnom razvoju odnosno različiti servisi imaju neujednačena sučelja što otežava snalaženje. Ipak, s funkcionalne strane, sve je više dobrih vijesti, uštede vremena, novaca i na posljetku – živaca. Veselimo se novim mogućnostima koje će Središnji Državni Portal uvesti, a za sve vaše, korisničke, dodatne upite ili potrebnu pomoć slobodno nam se javite! Ofirovci vole na svojoj koži isprobati ono što klijentima preporučuju.