Popularizacija novih društvenih mreža
9. prosinca 2022.Svi koji prate društvene mreže sigurno su se susreli s događanjima koja se tiču Twittera, a posljedično i s novim društvenim mrežama koje sve više dobivaju na popularnosti. Istražili smo koje su to mreže, kako izgledaju, po čemu se razlikuju i zašto je došlo do “booma” s popularizacijom novih društvenim mreža.
Promjenom vlasništva i odlukama Elona Muska popriličan je broj ljudi odlučio napustiti popularnu društvenu mrežu Twittter. S prvim potezom Elona Muska, otpuštanjem vodstva ove društvene mreže, brzo je došlo i do promjena uvjeta korištenja koji se nisu svidjeli korisnicima Twittera. Jedan od primjera promjene uvjeta korištenja koji je odbio korisnike, svakako je uvođenje plaćanja za verifikaciju profila, zbog čega su korisnici odlučili migrirati na druge platforme, a jedna od prvih mreža na koje su migrirali je Mastodon. Istražili smo što je to Mastodon i kakvo je korisničko iskustvo ondje, kao i koje su to nove društvene mreže koje dobivaju sve više na popularnosti.
Mastodon je mreža koja je zasnovana na serverima diljem svijeta koji su povezani s platformom Fediverse, a svaki se korisnik prijavljuje na jedan od servera. Korisnici mogu pretraživati listu servera koji se bave određenom temom ili prema geografskoj lokaciji, a opcija je čak i napraviti svoj server. Ipak, na koji god server se prijavili, moći ćete pratiti i ljude s drugih servera i to bez oglasa jer je ovo mreža koju, barem zasad, održavaju volonteri, a umjesto tweetova na raspolaganju će biti tootovi s 500 znakova uz opcije privatnosti kako bi korisnici sami mogli odlučiti tko će moći vidjeti njihove tootove.
Okušali smo se u izradi računa na Mastodonu pa s pravom možemo tvrditi da nije komplicirano koliko se “na prvu” možda čini. Prvi korak bio je, podrazumijeva se, klik na opciju za prijavu na Mastodon.
Budući da je izrada računa na mastodon.social-u trenutno bila nedostupna, odabrali smo drugu ponuđenu opciju – pronaći drugi server. Izbor servera je izgledao ovako.
Odlučili smo se za server masto.ai koji je općeniti server bez određenih tematskih sadržaja, a zastupljeni su svi jezici. Nakon što smo odabrali server, krenuli smo u izradu računa. Nakon što smo upisali sve standardne potrebne podatke za prijavu kao što su email adresa, korisničko ime koje želimo koristiti i slično, morali smo prihvatiti uvjete korištenja platforme. Naravno, morali smo, ukoliko želimo nastaviti s izradom računa, a koji su to uvjeti možete vidjeti na idućoj snimci zaslona.
Kad smo prihvatili opće uvjete korištenja, prikazala nam se nadzorna ploča našega računa.
Na nadzornoj ploči, odnosno početnoj stranici, prikazuju se prijedlozi ljudi za praćenje, a Mastodon nas ljubazno obavještava da ne možemo pogriješiti u izboru jer, ako se predomislimo, uvijek možemo prestati pratiti račun. S desne se strane prikazuje izbornih koji uključuje gumb “explore.” Klikom na njega dolazimo među objave, a možemo izabrati među 4 kategorije: “posts”, “hashtags”, “news” i “for you.”
Odabrali smo opciju “hashtags” i doznali koji su to trenutni trendovi.
U sljedećem koraku smo iz desnoga izbornika odabrali opciju “federated” gdje smo se susreli s vremenskom crtom najnovijih objava s ovog, ali i svih ostalih servera.
Kad je u pitanju kreiranje objava, s lijeve strane nalazi se prostor za kreiranje objava, odnosno tootova, u obliku pravokutnika koji nas pita “What’s on your mind?”, što nas podsjeća na Facebook koji i danas to koristi. U prostoru za kreiranje objava imamo mogućnost prilaganja datoteka u obliku fotografija, video ili audio zapisa, kreiranje anketa, postavke privatnosti objave, umetanje content warninga, a sve to uz 500 znakova teksta i emotikona.
U posljednje se vrijeme pojavljuju i postaju sve popularnije nove društvene mreže poput BeReal, Post i Hive. Post je društvena mreža zanimljiva po namjeni za koju je osmišljena – kao pristojno mjesto debatiranja ideja, učenje od stručnjaka, novinara, individualnih kreatora i drugih te kao mjesto za slobodnu konverzaciju i zabavu. U svijetu u kojemu se na društvenim mrežama ne može proći bez uvreda i gubljenja vremena u nepotrebnim raspravama, ova se društvena mreža čini kao pravo osvježenje. Zanimljivo je i to da na ovoj mreži neće biti ograničenja u duljini objava, objave će se moći lajkati, komentirati i dijeliti, no neki će ipak morati pričekati na to jer Post još uvijek nije dostupan svima nego postoji lista čekanja.
Osim Mastodona, još jedna postaja na kojoj su se zaustavili sada već bivši korisnici Twittera svakako je Hive. Ova je društvena mreža zabilježila brz rast, a proteklih se dana pohvalila i s prvih milijun korisnika. Prema analizi Sensor Towera, upravo je ovo jedna od najpopularnijih aplikacija u App Store-u i Google Play-u. Na ovoj su platformi kombinirani koncepti Instagrama i Twittera, što znači da objave možete lajkati, komentirati i koristiti hashtagove. Osim toga, Hive koristi i princip pratitelja, a možete odabrati i svoje zamjenice, kao i astrološki znak. Jedna od značajki Hive-a vraća nas u prošlost kada je hit bio MySpace, a to je dodavanje omiljene pjesme na svoj profil. Ova platforma koristi kronološki feed umjesto algoritma za personaliziranje prikaza sadržaja te ne ostvaruje zaradu putem oglasa. Umjesto toga dostupni su dodatni slotovi za omiljene pjesme uz određenu naknadu. Zanimljivo je također i da Hive trenutno nema svoju web verziju, nego samo aplikaciju koja se može preuzeti na App Store-u i Google Play-u.
Istražujući nove društvene mreže, čini nam se kako će Post, kad postane svima dostupan, postati česta odredišna stanica korisnika zbog rijetkosti uvjeta, poput pristojnog debatiranja, koje ova društvena mreža pruža. Hive, s druge strane, svijetlu budućnost ima sigurno kod “starijih” generacija samim uvođenjem značajke za postavljanje omiljene pjesme koja nas nostalgično vraća u vremena MySpace-a. Dok su sve društvene mreže u konačnici slične, tu je Mastodon – društvena mreža s korisničkim iskustvom s kakvim se dosad nismo susreli. Odabir servera prema vlastitim interesima ili jeziku sasvim je sigurno karakteristika koja će pridobiti veliki broj korisnika.
Za sva pitanja o društvenim mrežama stojimo na raspolaganju. Slobodno nam se obratite putem kontakt forme ili društvenih mreža – Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok.
Adriana Perić